Výchozí vyhledávač iOS je pro Apple zlatou žílou. Google za první pozici platí cupertinské firmě nemalé peníze.
Není žádným tajemstvím, že Apple a Google mají mezi sebou dohodu, která zajišťuje pozici Google jako výchozího vyhledávače na Apple zařízeních. V nové zprávě analytik tvrdí, že platba by mohla v roce 2021 dosáhnout 15 miliard USD. To je nárůst z 10 miliard USD v loňském roce.
Výchozí vyhledávač jako cenná služba
První zpráva od analytika Toniho Sacconaghiho odhaduje, že platby společnosti Google by se mohly meziročně dále zvyšovat. V roce 2022 by se měly přiblížit 18–20 miliardám dolarů. Analytik společnosti Bernstein vychází ze svých údajů a veřejných podáních Applu. Také na analýze získávání vyšší návštěvnosti.
Dohoda Googlu s Applem na trzích s vyhledáváním a reklamou existuje již více než deset let. Vzhledem k tomu, že dominance Google vyhledávače se v posledních letech stále více zkoumá, analytici si myslí, že dohoda by mohla čelit regulačnímu riziku.
Společnosti Yahoo a Microsoft se navíc zajímaly o uzavření podobné dohody s Applem. Šlo jim o svržení Googlu jako výchozího vyhledávače na zařízeních se systémem iOS. Analytici naznačují, že obrovské platby Googlu jsou poskytovány Applu, aby se zajistilo, že ji Microsoft nepřeplatí.
Vidíme dvě potenciální rizika pro platby GOOG společnosti AAPL. Regulační riziko, o kterém se domníváme, že je skutečné, ale pravděpodobně přijde za několik let. Vidíme potenciální dopad 4-5 % na hrubé zisky Applu z nepříznivého rozhodnutí. Když se Google rozhodne přestat platit Applu za výchozí vyhledávač úplně, nebo se bude snažit znovu vyjednat podmínky a platit méně. V předchozím výzkumu jsme si všimli, že Google pravděpodobně platí, aby zajistil, že jej Microsoft netrumfne. To znamená, že s platbami, které se v roce 2022 pravděpodobně přiblíží k 18 až 20 miliardám dolarů, není pravděpodobné, že by Google mohl svoji strategii přehodnotit.
Na hraně zákona
V loňském roce americké ministerstvo spravedlnosti podalo na Google antimonopolní žalobu. Ta přišla s tvrzením, že společnost se sídlem v Mountain View používala na trzích s vyhledáváním a reklamou protisoutěžní a nekalé praktiky, aby si udržela nezákonný monopol. Jednou z hlavních stížností na Google je právě její dohoda s Applem. Ta umožňuje Googlu být výchozím vyhledávačem v prohlížeči Apple Safari a dalších vyhledávacích nástrojích.
V loňském roce Sacconaghi tvrdil, že Apple by si měl přímo koupit vyhledávač. Tak by vyvinul tlak na Google. Sacconaghi to zdůvodnil tím, že Apple nemá mnoho alternativ k Googlu, přičemž jeho jedinou aktuální možností je výměna za Bing. Analytik však také varoval, že takový krok by mohl vyvolat regulační dohled. Ten by nakonec mohl akvizici zablokovat, čímž by se Apple dostal do horší pozice než dříve.
V roce 2020 se spekulovalo o tom, že Apple plánoval spuštění vlastního vyhledávače. Bylo to poté, co jeho webový prohledávač zaznamenal zvýšenou aktivitu. Nárůst byl ale později omezen vysvětlen úsilím Applu zlepšit výsledky vyhledávání Siri a Spotlight.