Mobilní aplikace Záchranka v České republice pomáhá již tři měsíce s přesnou lokalizací pacientů volajících na záchrannou službu. Přinášíme vám pohled do zákulisí tohoto převratného systému, o kterém sami záchranáři mluví jako o největší revoluci od vzniku tísňového čísla 155.
Za tuto dobu má již na svém kontě desítky případů, kdy výrazně zkrátila čas příjezdu záchranářů na místo nehody. V několika případech pak můžeme bez nadsázky říci, že pomohla zachránit lidský život.
Aplikace je jen špičkou ledovce
Málo kdo ví, že zdravotnická záchranná služba v České republice není jednotná organizace. Záchranky jsou zřizované krajsky, a i když musejí pracovat na stejném principu, mají některá svá specifika. Tím je například volba informačního systému, který dnes představuje centrální mozek každého dispečinku. Systém se stará o příjem tísňových hovorů, vypravuje posádky pozemní i letecké záchranné sužby, zobrazuje pohyb posádek v kraji a mnoho dalšího. Při přípravě mobilní aplikace bylo již od počátku jasné, že úspěšná a přínosná bude jen tehdy, bude-li napojena přímo do informačních systémů jednotlivých krajských záchranných služeb.
Struktura systému
Bylo tedy nutné připravit systém, který bude kompatibilní se specifickou technologií jednotlivých krajů a který bude zároveň fungovat stejně napříč celou ČR. Celé řešení má trojici komponent. Mobilní aplikaci, serverovou část a integraci do krajských informačních systémů.
Mobilní aplikace
Důležitým požadavkem při návrhu systému bylo nenarušit standardní cestu kontaktování zdravotnické záchranné služby – volání na linku 155. Aplikace proto v rámci funkce „ALARM“ po stisknutí „Nouzového tlačítka“ vytáčí linku 155 standardním způsobem. Dochází však také k odeslání nouzové zprávy. Tato zpráva obsahuje především přesnou polohu volajícího a další užitečné informace.
Server polohy volajícího
Spádovost hovoru na příslušné krajské operační středisko (dispečink) záchranné služby zůstává naprosto stejná a řídí ji mobilní operátor. Mobilní telefon co do odeslání nouzové zprávy však nekomunikuje přímo s krajskou záchrankou. Primárním cílovým bodem pro všechny nouzové zprávy je centrální server polohy volajícího. Komunikace při odeslání nouzové zprávy s centrálním serverem je provedena formou zabezpečeného datového spojení nebo formou SMS.
Datové spojení je rychlejší, a má tedy přednost. Ovšem pouze za předpokladu, že je mobilní telefon připojen k internetu. Není-li tomu tak či se z jiného důvodu nepodaří nouzovou zprávu odeslat datově, odesílá se nouzová zpráva na server polohy volajícího formou šifrované SMS.
Díky centrálnímu serveru je také možné předcházet případům, kdy se pacient nachází na rozhraní dvou krajů, a není tedy jasné, do kterého kraje se dovolá. Server vždy vyhodnotí polohu pacienta a v případě, že se nachází na rozhraní krajů, pošle polohu oběma sousedním záchranným službám. Záchranky pak vyšlou posádku, která k němu dorazí nejdříve.
Informační systém záchranné služby
Server polohy volajícího je již přímo napojen na příslušné krajské záchranné služby. Během prvních vteřin tísňového hovoru tak dispečerka obdrží nouzovou zprávu s polohou volajícího. Jeho poloha je vyznačena v mapových podkladech a jsou také zobrazeny další informace, které aplikace předává (věk, zdravotní problémy atd.). Stiskem jediného tlačítka pak dispečer může poslat polohu volajícího přímo do navigace sanitního vozu či do vrtulníku.
Nový systém je tak revoluční nejen předávanou informací o poloze, ale i svou strukturou, která do budoucna umožní využití technologií chytrých doplňků. Bude tak možné do systému záchranné služby přenést například tepovou frekvenci snímanou v případě zranění přímo na zápěstí pomocí Apple Watch. Více o této technologii se dozvíte v dalším článku.