Myslíte, že herní a aplikační vývoj je tu pro zábavu lidí? Omyl, jde o velmi složitou formu podnikání, která má svá tvrdá pravidla a jediný cíl – profitovat.
Herní a aplikační vývoj je regulérní forma podnikání a s tím jsou spojené náklady a očekávání. Většina vývojářů začíná od nuly a snaží se postupně budovat své impéritum. V praxi to znamená, že první krok vede k vývoji vedle zaměstnání, tedy ve volném čase.
Dříve nebo později se však každý musí postavit čelem k rozhodnutí, jakou formu monetizace, popřípadě způsob obživy, zvolit a jak maximalizovat potenciální zisk. Existují nejrůznější způsoby a cesty monetizace, jaké volí současní indie, ale i korporátní vývojáři.
Reklama
Nejkontroverznější způsob monetizace je bezesporu formou reklam. Ať už jde o vyskakující obrázková okna přes celý displej, nebo videoreklamy, kdy jste nuceni po nemalou dobu čekat přes bannery po stranách displeje a různé vyskakující bubliny propagující nesmysly.
Vtipné na reklamách je, že vám dokážou neuvěřitelně znepříjemnit zážitek a celkový dojem ze hry, a přitom pro vývojáře nemusíte získat jediný cent. Metodik zisku z reklam je celá řada, všechny se ale shodují v jednom – vaši aplikaci musí používat obrovské množství lidí. Pro 100dolarový zisk pak můžete otravovat desítky tisíc lidí denně.
Odběr
Jde o tzv. Subscription model. Služba je zpoplatněna v periodicky se opakující platbě. Vůbec nejčastěji se s tím setkáte u digitálně distribuovaných médií, jako jsou videa, noviny, články, zkrátka informace. Klasickým případem je Netflix.
V herní branži se tento model prakticky nepoužívá, přesto najdete vyjímky. Hra Two Dots jeden čas nabízela předplacení na bázi týdne, kdy poskytovala řadu vylepšení a prvků, které měly usnadnit hraní hry samotné. V české kotlině pak přešel produkt Spendee z placené na odběrovou verzi. Poskytují cloud úložiště a jiné výhody, účtují si ale pravidelné platby.
Spolupráce s partnerem
Z monetizačního pohledu jde o proces, jak velmi levně zůročit již odvedenou práci. Nejvíce se tímto směrem vydává firma Rovio se svými Angry Birds. Využili spolupráce s partnerem a vytvořili Angry Birds Star Wars verzi. Tento model se nazývá co-branding. Výsledkem je výhra pro obě společnosti, protože obě poskytly obří a známý brand.
Kdo má dlouhodobě problémy udržet svůj byznys, buď to vzdá, nebo opustí pole poražených a pokusí se najít investora. Svět je plný talentovaných a šikovných lidí, ale vývoj aplikací a her je extrémně drahý proces. Málokdo může investovat vlastní peníze a najít investora, kterému prodáte své schopnosti, je cesta, jak si zajistit živobití.
Promování produktu
Čím více se o vás ví, tím více roste naděje na úspěch. Existuje celá řada způsobů, jak o sobě dát vědět. Žádný způsob ale není zadarmo, a tak se vývojáři naučili různé kličky, jak potenciálně zlepšit svoji situaci do budoucna.
Většina vývojářů dnes usiluje o to získat kontakty, kde se dá. Často jste tak vyzýváni k vyplnění emailu, sledování různých socialních médií jako Twitter, Facebook apod. Ale i tázání, zda povolíte tzv. push notifikace pro danou aplikaci, není nic jiného než forma, jak si vás potřebuje vývojář udržet do budoucna. Ve vhodný moment pak spamují informacemi o novém produktu.
Dále se takřka vždy a každý vývojář dostane do bodu, kdy bude hledat způsob zvýšení počtu stažení různými slevami, nebo dokonce akcí zdarma na omezený čas. Slibuje si od toho více zájmu, a poté i větší zisky, málokdy má ale sám vývojář sílu na to zviditelnit se celosvětově.
I toho využilo pár chytrých hlav a postavilo si na tom byznys tak, že vytřořili služby Free App of the Day. Slibují vám vysoké počty stažení a často mají skutečně velkou základnu diváků. Problém je, že tuto službu nabízejí za šílené částky (například 4 000 dolarů, nenesou žádná rizika a neslibují lepší zítřky).
Vývoj
Jsou i způsoby, jak můžete produktu pomoci již při samotném vývoji. Taková lokalizace do více jazyků je považována za krok, který nemůže uškodit, ale jen pomoci. Není nad to používat jazyk v mateřském jazyce.
Jsou i tací vývojáři, kteří jdou cestou vydávání plnohodnotných her zdarma. Sledují tím cíl získat co nejvíce hráčů a publika až do doby, než budou moci sbírat plody své práce. Za rok, dva, tři touto formou mohou vybudovat jméno sobě a svým produktům a zpoplatnit až další produkty.
Francouzská firma Ketchapp vybudovala velmi prosperující firmu na tom, že vyráběli velmi kraťoučké a maličké hry, které poskytovali zdarma a monetizovali je pomocí reklam. Velmi rychle se dostali do okruhu firem, kterým naslouchá sám Apple a poté měli dvěře otevřené kamkoli.
Prodej
Nejdrastičtější způsob, jak si zajistit další dny a týdny života a času na vývoj. Prodat co se dá, nebo alespoň nabídnout k prodeji. Prodat můžete know how, API a různá technologická řešení. Zdrojový kód aplikace. Nabídnout prodej analytických dat, která jste nasbírali, to je velmi lukrativní zboží.
Zkrátka dojít do bodu, kdy produkt, na kterém jste dělali, není schopen uživit se a vy ho opustíte, ale než se tak stane, pokusíte se z něj získat, co se dá. Často se při prodeji dohodne ponechání autorských práv s tím, že kupující si předesignuje produkt k obrazu svému, a vytvoří tak rychle kopii s novým vzhledem.
Slovo závěrem
Vedle všech těchto postupů, pravidel, mechanismů a systémů stojí za zmínku ještě jeden nepatrný způsob. Vyhrát v loterii. Mít prostě štěstí a náhodu na souběh mnoha faktorů. Příkladem budiž rok 2014 a horečka Flappy Bird. Hra bezesporu své kvality má, ale to i tisíce dalších, nikdy neobjevených.
Vývoj aplikací je podnikání, tvrdé a nesmlouvavé. My konzumujeme, oni profitují. A pokud ne, musí hledat způsoby, jak nás k tomu přimět. V příštím díle se dočtete o technologiích Apple.