Není App Store jako App Store, ve skutečnosti je iOS App Store a Mac, Apple TV i Apple Watch jen tiše závidí. Rozdíly jsou nezanedbatelné a mnohdy pohřbívají samotnou platformu.
Mac Store
Tento Store je pro většinu Apple nadšenců velkou neznámou. Sami s ním mají pramálo zkušeností, a ještě méně se o něm zmiňují samotná média. A ono to vlastně má i důvod. App Store pro Mac byl představen v roce 2010, dva roky po iOS App Storu. No a od té doby žije vlastním, bloudivým životem. Aktivita na něm je řádově nižší, a ani Top příčky na nejlepších trzích nezaručují bohaté zisky. Když jsem v roce 2013 nahrál do prodeje hru Octagon, opravdu by mě nenapadlo, čeho všeho se (ne)dočkám.
V první vlně jsem to zkusil klasicky jako plnohodnotně placenou hru za dva dolary. Po měsíci, kdy jsem měl zisk zhruba šest dolarů, jsem se však rozhodl pro radikální krok. Hru jsem dal v plné verzi k dispozici zdarma. Uplynuly více než dva roky a hra si prošla mnoha fázemi. Od Top 2 místa v USA až po propady během letních prázdnin. A přestože šlo o USA trh, hra dosahovala v maximech na 3 000 stažení denně. To je hodně málo, když jde o nejsilnější trh, plnou hru zdarma a Top 2 místo v žebřícku. S iOS se to nemůže vůbec měřit.
Nejzajímavější však bylo sledovat samotnou aktivitu Storu a jak k němu přistupoval Apple. Hlavní stránka se prakticky neobměňuje. Při čtvrtečním updatu byste marně hledali rozdíly. Octagon se zviditelnění dočkal až teprve nedávno, jako by Apple nesledoval, o co je ve Storu zájem. Nereagovali ani na mé zprávy. Octagon se „vyhřívá” v sekci Great Free Apps & Games už více než tři měsíce celosvětově a v podstatě se to nijak neprojevilo na stahování.
Mac Store je zkátka mrtvý, s minimem zajímavých produktů. Včas si toho všimli vývojáři, lidi, a vlastně i Apple. Žije tak nějak sám, nebo snad dožívá? Na tento trh se rozhodně nevyplatí zaměřit, investovat čas vývojem primárně pro tento trh je holé šílenství. Nevypaltí se dokonce ani upravit hru z iOS a přilepšit si. Smutný příběh, který v podstatě nemá naději na lepší zítřky.
Watch Store
Jeden z nejnovějších App Storů na trhu. Kapitola sama pro sebe. Apple Watch jsou k dispozici od roku 2015 a Store pro ně je šikovně ukrytý, a ještě šikovněji nudný. Tento krok klukům z Cupertina opravdu nevyšel. Dodnes se hlavní stránka nezměnila a stále (už rok) nabízí stejné produkty. Jestli chcete pro hodinky najít něco zajímavého, nezbývá vám než hledat nebo čekat na dobré doporučení.
Hodinky nejsou tak úplně samostatný přístroj, ale ve velké míře se opírají o iPhone. Tam je ostatně i App Store pro Apple Watch. Z toho plyne, že vyrobit aplikaci čistě pro hodinky není vhodný krok. Zprvu to dokonce ani nebylo možné. Naopak, Watch aplikace je ovykle doplněk k iPhone aplikaci. Postavit úspěšný byznys na tomto omezení je velmi složité. Pokusili se o to kolegové z Flow Studia, když investovali nemalé množství času, energie i financí do vzniku Aplikace Arrive.
Aplikace je to vcelku smysluplná i kvalitní. Po designové stránce, ale i technologické. PR i marketing byl vypiplaný do posledního detailu. Jenže hodinky mělo (a pořád má) hodně málo lidí. A ti, co mají, se nemají jak dozvědět o aplikacích. Bohužel ani tady nekvete naděje na lepší zítřky. Uvidíme, co přinese watchOS 2.x, případně druhá generace hodinek. Apple se z toho může ještě poučit.
TV Store
Nejnovější přírůstek do rodiny App Storů. Na jeho hodnocení je trošku brzy, ale přecijen za ty čtyři měsíce jsou patrné určité znaky a podobnosti s předešlými. Apple se rozhodně snaží, aby Apple TV byla úspěšným produktem, a k tomu potřebuje vývojáře a kvalitní aplikace. Rozhodně se musí vyhnout nezájmu jako u Mac Storu a stereotypu jako u Watch Storu. Zprvu to však vypadalo podobně, když hlavní stránka pár týdnu neměnila obsah.
Za to jednoznačně mohlo malé množství kvalitního obsahu, vývojáři si však od TV slibují taky dost, a tak poslusně následují Apple a vydatně obměňují své aplikace a hry. Store se plní, a v současné době i vcelku obměňuje. Apple navíc upřednostňuje schvalování aplikací pro Apple TV, kdy se ve frontě neohřejete místy ani pár hodin, natož dnů, jako je tomu u iOS. Mně samotnému bez problémů dokáží schválit jednu aplikaci klidně i třikrát za jeden den.
Letos v lednu probíhal Apple TV Tech Talk pro vybrané vývojáře, kterého jsem se mohl také zůčastnit. Jedna z nejzajímavějších informací se týkala charakteru stahování aplikací. Zatímco u iOS jednoznačně vede obsah zdarma, u Apple TV je situace opačná. Uživatelé raději kupují placené a plnohodnotné aplikace. Mnohé články a výpovědi však ukazují, že trh je zatím velmi malý. Nejprodávanější aplikace si tak přijdou třeba jen na 100 dolarů za den. Tady ty lepší zítřky snad jednou přijdou, prozatím jsme ale na začátku.
Featured
Tento pojem rozděluje úspěšné od neúspěšných. Být tzv. featured chce každý vývojář. Volně přeloženo jde o to, že vaše aplikace byla vybrána Editorial týmem a umístěna v té či oné podobě na hlavní stránce App Storu. Může se jednat o zviditelnění v sekci novinky týdne nebo taky zajímavé nové updaty aplikací, ale i velký banner v horní části hlavní stránky. To, kde se objevíte, je klíčové pro potenciální úspěch. Každá aplikace má svůj index. Na prvním místě logicky bude pecka týdne, ta nejvíc nejlepší aplikace. Ovšem pozor, mnohdy to je čistě VIP aplikace a nemusí být nutně nejlepší.
Aplikace jsou seřazeny podle indexu a vy rozhodně nechcete být tzv. „za rohem”. To je situace, kdy jste sice v sekci novinky týdne, ale až na posledních místech, která znamenají, že uživatel musí provést extra úkon, aby si prohlédl všechny novinky. Rozdíl mezi jste vidět na první pohled a za rohem pak znamená násobně méně prodejů. Žádná sekce ani pozice v sekci není tak dobrá, jako být v Top 25, a ideálně Top 10 nejstahovanějších aplikací. Tam jste teprve za vodou a aplikace mají samodržící tendenci.
Fenomény
Čas od času (a nutno podotknout, že čím dál méně častěji) se objeví zjevení v podobě hry, která poblázní celý svět. Svého času to byly Angry Birds, následované krátce poté Tiny Wings a v poslední době třeba Flappy Bird, případně Crossy Road. Vývojáři by neměli podléhat panice, a už vůbec ne kopírovat takový produkt. O to se postarají naivní začátečníci. Je to jako s loterií. Prostě se to stává. Mnohdy za tím není žádná logika ani konkrétní důvod.
Zopakovat takový úspěch je řádově složitější, než dočkat se svého vlastního. Pravdou je, že denně přibudou stovky nových her a aplikací. Věřte, že je mezi nimi plno skvělých produktů, které bohužel doplatí na drsnou realitu App Storu. Vyhrát zkrátka nemohou všichni, zvýšit naděje můžete pouze dobrým, případně drahým marketingem. Ani to neni záruka, neexistuje žádný recept nebo plán, který je možné následovat.
Snad největší chyba, kterou si prošlo, a ještě projde plno vývojářů, je naivita. I když uspejete poměrně slušně s jedním produktem, pro další produkt nemáte ani zdaleka vyšlapanou cestičku. Já se s tím setkal hned dvakrát na vlastní kůži a pomalu každý můj známý taktéž. Ani statisícové prodeje jedné hry nepomohou, a start další hry tak začínáte na čisté louce. Předchozí produkt vám navíc stanovil laťku vysoko a vy musíte s dalším produktem tuto hranici ideálně pokořit. Nebo se setkáte s negativním přijetím, čistě proto, že lidi rádi porovnávají a odkazují na předchozí produkty.
Věděli jste, že…
Schvalování aplikací není automatizovaný proces. Na druhé straně sedí člověk a kromě tuny pravidel a podmínek se prostě někdy stane, že vás zamítne pro nějaký nesmysl. Takovým lidem se říká moderátoři. Bývají to mnohdy brigádníci ve věku 18 let. Jeden vás zamítne, aby vás druhý pustil do Storu bez jediné připomínky a co víc, bez jediné úpravy nebo opravy na vaší straně. Prostě znovu pošlete aplikaci ke schválení.
Trhy jsou lokalizované a mají své měny. U nás se například aplikace platí v eurech, jinde v dolarech, librách apod. Ideálně by ceny měly odpovídat těm v USA App Storu. Apple čas od času provádí přeceňování, aby dorovnal rozdíly, které způsobuje pohyb kurzů měn. Paradoxem však je, že vy na tom můžete hodně tratit. Octagon je dlouhodobě nejúspěšnější na trhu USA a Austrálie. Klokaní národ měl za poslední dva roky docela často výkyvy, které divoce míchaly cenami. Jeden den jste za 200 stažených kusů dostali v přepočtu nějakou sumu dolarů, druhý den to bylo za stejný počet o 15 dolarů méně.
Vlastní zkušenost – iTris
Před mnoha a mnoha lety jsem s kamarádem vytvořil hru na bázi Tetrisu. Měla řadu změn, vylepšení a novinek, ale bezesporu tam Tetris prvek byl. Apple hru odmítal stále dokola za porušování autorských práv a trval na doložení licence. Dodnes je v App Storu pouze jeden Tetris, a to od společnosti EA (Electronic Arts, jedna z nejvlivnějších společností vůbec). Do sporu s nimi se nikomu nechtělo, a tak jsme si jen postěžovali na fórech spolu s mnoha jinými. Zaplatili jsme nováčkovskou daň a posunuli se ke hře Woozzle.
Zamítání aplikací je často provázeno i absurditami. Jedno z nejvtipnějších odmítnutí od moderátorů se týkalo slova hardcore. Věta v překladu znamenala „hra pro opravdu hardcore hráče”, neměla očividně žádný porno kontext, za který Apple hru Woozzle zamítl. Další zamítnutí, které mi vykouzlilo úsměv na rtu, je poměrně čerstvé. Ve hře Octagon jsem měl napsáno, že ji hrají hráči po celém světě na mnoha platformách, včetně Androidu. Apple zamítl s tím, že zmiňuji Android, což je výslovně zakázáno.
O App Storu se dá mluvit dlouhé hodiny. Neustále si na nás přichystává něco nového a asi nebude dne, kdy nás nebude mít čím překvapit. Musíme se mu přizpůsobit, co nejvíce ho chtít pochopit, abychom přístě uspěli. A pokud padneme, musíme se postavit a zkusit to znovu a znovu. V příštím díle se podíváme na poptávku a nabídku z pohledu App Storu. Rád zodpovím jakékoli dotazy.