Proč iPhone XR není úspěšný v Číně a nejen tam

Model iPhone XR byl minulý týden byl opět skloňován a to i samotným Applem. Ten upravil svá očekávání čtvrtletních výsledků díky slabým prodejům v Číně.
Nám možná může přijít čínský trh nezajímavý a v podstatě se ptáme, proč na něj všechny firmy kladou takový důraz. Proč Google ochotně spolupracuje s tamní garniturou a cenzuruje svůj vyhledávač, anebo proč Microsoft přidává a ubírá funkce ze svých Windows. Ostatně naprosto stejně se chová i Apple. Jedině na čínském trhu totiž zakoupíte iPhone XR, Xs a Xs Max s dvěma fyzickými sloty na SIM karty. Zákony této země totiž eSIM neumožňují používat.

Prodeje iPhone XR nenaplňují očekávání

A špatné prodeje produktů Cupertinské společnosti na čínském trhu mohou značně zahýbat i s finančními výsledky. Jenže vše není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát.

První render telefonu iPhone se třemi objektivy fotoaparátu je zde. A nebude se vám líbit

V Číně zakoupíte iPhone XR za cenu 6 499 yuan tedy okolo 21 tisíc korun. Ta se příliš neliší od té české, na druhou stranu kupní síla běžného obyvatele je nepoměrně nižší, než u nás. Sice potencionálních kupců najdete na čínském trhu více, ale všichni se řídí podobnou filozofií. Navíc místní značně upřednostňují lokální značky, jako jsou Huawei nebo Xiaomi.

 

iPhone XR má velkou konkurenci

Vlastnosti telefonu iPhone XR označované jako ty z „vlajkových lodí“, tedy zejména Face ID, dual SIM anebo bezrámečkový displej, totiž nabízí mnoho dalších smartphonů za polovinu ceny.

Li Derong je programátor ze Šanghaje. Aktuálně se poohlíží po nástupci svého iPhone 7 a velmi se mu líbí Huawei Mate 20 Pro. Při prohlížení eshopů konstatuje, že za to co iPhone umí, je předražený. A to, i když připočte hodnotu ekosystému. Huawei přitom nabídne lepší výdrž baterie i fotoaparát nebo výkon procesoru.

Podobně očividně přemýšlí mnoho dalších Číňanů, kteří nakupují smartphony. Apple přitom na čínském trhu v roce 2013 začínal slibně a v průběhu let se mu dokonce dařilo s občasnými výkyvy růst. Nyní ale od zhruba poloviny roku 2017 opět klesá a to zejména na úkor dravých značek Huawei anebo Xiaomi.

Podíl Applu v Číně klesá

Ty jsou na domácím trhu velmi oblíbené, ale mimo státy naráží na výstrahy bezpečnostních složek ostatních států, které upozorňují na přílišnou spolupráci Huawei a Čínské vlády. Nejde jen o USA a Japonsko, podobné stanovisko se snažila zaujmout i Česká republika. Jedno je každopádně jisté a to, že Apple o čínský trh rozhodně nechce přijít. Může proto do hry zkusit vrátit některé jiné modely. Jak to dopadne uvidíme určitě už tento rok.

Zdroj: 9to5Mac



Kam dál?