Velký bratr Apple hodlá kontrolovat i zaměstnance pracující v domácích podmínkách. Pokud nesouhlasí, hrozí jim přesunutí na jiný projekt.
Pracovníci využívaní na podporu v call centerech si stěžují na možnost monitoringu kamerami. Po celém světě se objevují informace, že jejich zaměstnavatelé chtějí instalovat do jejich domovů sledovací zařízení.
Velký bratr Apple v ložnici
Zaměstnanci společnosti Teleperformance v Kolumbii, která patří mezi největší poskytovatele call center, vyjadřují svoje obavy z budoucího fungování. Dozvěděli se totiž, že nové smlouvy obsahují dodatek o instalaci kamer s umělou inteligencí, které mají být u nich doma. Kamera by uměla analyzovat zvuk nebo ukládat data o dalších členech domácnosti.
Jeden z nejmenovaných zaměstnanců pracujících v kolumbijské Bogotě řekl:
Smlouva umožňuje neustálé sledování toho, co děláme, ale také naší rodiny. Myslím, že je to opravdu špatné. Nepracujeme v kanceláři. Pracuji ve své ložnici. Nechci mít v ložnici kameru.
Smlouva žádala pracovníky, aby souhlasili s instalací videokamer u nich doma nebo v jejich počítačích. Kamera by měla sledovat jen prostor, kde pracují. Součástí smlouvy byl i požadavek na souhlas s využitím umělé inteligence, která identifikuje některé objekty, jako například mobilní telefon.
Kromě toho ve smlouvě bylo, aby souhlasili se sdílením údajů a obrázků týkajících se všech dětí, které mají méně než 18 let. Dokonce měl zaměstnavatel dostat souhlas s pořízením biometrických dat dětí, jako je otisk prstu nebo polygrafický test.
Podle deníku The Guardian software společnosti Teleperformance vyhledává videa porušující pracovní pravidla a odesílá je manažerům. Pracovníci musí v softwaru kliknout na volbu „režim přerušení“, aby opustili pracovní stůl a vysvětlit, proč si dávají pauzu. Pracovníci také riskují, že budou označeni jako nečinní, pokud po určitou dobu nepoužívají myš nebo klávesnici.
Zaměstnancům údajně jejich nadřízení řekli, že pokud odmítnou podepsat novou smlouvu, budou přesunuti na jiný projekt mimo Apple podporu.
Software využívá spousta zaměstnanců
Mimo Kolumbii se využívá software společnosti Teleperformance ve více než 19 dalších zemí. Nazývá se TP Cloud Campus a umožňuje zaměstnancům pracovat na dálku. Firma umožňuje 240 000 z přibližně 380 000 svých zaměstnanců práci z domova. Stejně pak pracují například v Indii, Mexiku nebo Filipínách.
Zaměstnanci Teleperformance v Albánii, včetně těch, kteří pracují na britské verzi Apple podpory, si stěžovali místnímu komisaři pro ochranu osobních údajů. Dosáhli tak toho, že společnost byla nucena stáhnout svůj požadavek a v zemi je takové sledování zakázáno.
Mluvčí Teleperformance řekl NBC News, že nové smlouvy jen pomáhají chránit všechny strany:
Teleperformance Colombia přináší to nejlepší pro naše zaměstnanci a naše zákazníky, přičemž soukromí a respekt jsou klíčovými faktory všeho, co děláme.
Pracovníci uvedli, že jim vedení řeklo, že to byli klienti, kteří požadovali jejich dodatečné monitorování. Mají tím namysli firmy, pro které call centrum pracuje a mezi kterými je kromě Applu například i Amazon a Uber. Podle všeho ale Apple nebyl tím, který měl vše odstartovat.
Mluvčí Applu, Nick Leahy, uvedl toto:
Apple zakazuje používání video nebo fotografického monitorování a Teleperformance tyto praktiky u pracovníků, kteří pracují pro Apple podporu nevyužívá. Nadále ale prošetřujeme všechna tvrzení a budeme nadále zajišťovat, zda nedochází k porušování našich zásad.
A co si myslíte o tomto monitoringu vy? Chtěli byste, aby vás zaměstnavatel natáčel? Vyjádřete se pod článkem v komentářích!
Neuveriteľne aký amaterizmus a diletanstvo. Na základe čoho ste prišli k názoru ktorý uvádzate v nadpise. Veď je to v rozpore s tvrdením hovorcu Apple. TP ma stovky zákazníkov a vás napadlo spomenúť že v tom ide Apple? Zjavne Vám ide len o čítanosť a senzáciu.