Rakouský marketplace refurbed, evropský lídr v oblasti repasované elektroniky, reflektuje úspěšné zahájení svého působení na českém trhu.
Od začátku fungování společnosti si Češi zakoupili již více než 5 000 produktů. Tento výsledek potvrzuje rostoucí zájem o udržitelnější řešení a alternativu k nové elektronice.
Růst v době udržitelnosti a ekonomických výzev
Český trh se ukázal jako skvělá příležitost pro další expanzi společnosti refurbed, která klade důraz na kvalitu, udržitelnost a cenovou dostupnost.
„Češi jsou známí svou otevřeností k novým trendům, zejména pokud jde o udržitelnost a chytré nakupování. Již první týdny našeho působení ukazují, že místní zákazníci hledají cenově dostupné, ale zároveň ekologické možnosti,“ říká Karin Borbélyová, zástupkyně společnosti refurbed pro český trh.
Globální i lokální úspěch v číslech
Marketplace, který ke konci roku 2024 působil již ve 12 zemích, přináší začátkem nového roku čísla o svém dopadu na životní prostředí. Kromě globálních statistik ukazuje také konkrétní výsledky za Českou republiku.
Repasování tvoří tzv. “třetí kategorii” produktů přinášející kompromis mezi novou a použitou elektronikou. Jen v loňském roce přispěl refurbed ke snížení emisí CO2 o téměř 91 milionů kilogramů. Pro představu, takové množství odpovídá emisím zhruba 20 tisíc osobních automobilů za rok. V České republice, kde si marketplace rychle našel své zákazníky, se díky repasované elektronice podařilo snížit emise o 268 tisíc kilogramů, což lze přirovnat k výsadbě přibližně 12 tisíc stromů.
Významné úspory byly dosaženy i v oblasti elektronického odpadu. Celosvětově refurbed ušetřil přes 303 tun, což je přibližně váha 25 plně naložených autobusů. Český trh přispěl snížením elektroodpadu o téměř 866 kilogramů, což odpovídá váze šesti plně naložených praček.
Neméně důležitá je úspora vody, která je u výroby elektroniky jedním z klíčových faktorů. Přes 28 miliard litrů vody, množství, které by zaplnilo více než 11 tisíc olympijských bazénů, pomohl marketplace ušetřit globálně. Český trh přispěl s více než 92 miliony litry, což se rovná zhruba 370 tisícům napuštěných van.
Od svého vzniku v roce 2017 globálně dosáhla společnost úspor 305 milionů kilogramů CO2, více než 1 001 tun elektroodpadu a přes 104 miliard litrů vody. Tato čísla ukazují, že zájem o cirkulární model spotřeby, který repasovaná elektronika představuje, stále roste, a to i na českém trhu, kde si společnost od svého spuštění připsala více než 5 000 prodaných produktů.
Metrika | Od roku 2017 (globálně) | Rok 2024 (globálně) | Rok 2024 (Česká republika) |
Ušetřené CO2 | 305 milionů kg | 91 milionů kg | 268 tisíc kg |
Ušetřený elektroodpad | 1 001 tun | 303 tun | 866 kg |
Ušetřená voda | 104 miliard litrů | 28 miliard litrů | 92 milionů litrů |
Produkty s budoucností
Marketplace refurbed vstoupil na český trh s širokou nabídkou repasované elektroniky, která zahrnuje smartphony, notebooky, tablety nebo příslušenství. Portfolio společnosti se však neustále rozšiřuje o nové kategorie. Mezi nejnovější přírůstky patří například domácí a kuchyňské spotřebiče, elektronika pro péči o tělo a vlasy či další zařízení, která postupně mění způsob, jakým spotřebitelé přistupují k vybavení svých domácností.
Trend repasované elektroniky ukazuje, že zákazníci jsou ochotní uvažovat o alternativách k novým produktům nejen u mobilních telefonů, ale stále častěji i u dalších kategorií. „Dnes si díky repasovaným zařízením můžete pořídit nejen smartphone, ale v nadsázce i vybavit celou domácnost,“ říká Karin Borbélyová. „To, co bylo před pár lety neobvyklé, se postupně stává novým standardem. Tento přístup nejen šetří peníze zákazníkům, ale má zároveň pozitivní dopad na životní prostředí.“
Důraz na ekologii a budoucí rozvoj
refurbed se zaměřuje nejen na prodej, ale i na osvětu zákazníků ohledně výhod cirkulární ekonomiky, která nabízí značný potenciál pro ochranu životního prostředí. Studie Fraunhoferova institutu, kterou společnost často zmiňuje, dokládá, že nákup repasované elektroniky může snížit uhlíkovou stopu až o 80 %, elektronický odpad o 73 % a spotřebu vody o 90 % ve srovnání s novými produkty.
„Vstup na český trh není jen o obchodu. Naším cílem je vzdělávat a motivovat české spotřebitele k přechodu na cirkulární model spotřeby, který má obrovský potenciál pro naši planetu,“ dodává Borbélyová.
V roce 2025 plánuje společnost nadále rozšiřovat svou nabídku na českém trhu, posilovat svou roli lídra v oblasti udržitelnosti a také se chystá zapojovat do iniciativ, které podporují širší přijetí cirkulárních principů.