Online Apple Store dokáže pořádně zabrnkat na nervy. Zvláště, když se vyskytnou neočekávané potíže při dokončení objednávky zvoleného produktu. S čím jsem musel zápolit?
Mobilní aplikaci Apple Store mám v iPhonu a iPadu již nějaký ten pátek. Většinou jsem jejím prostřednictvím pouze sledoval, co je nového v nabídce, ale nikdy mě dosud nenapadlo uskutečnit objednávku. Teprve nedávno jsem narazil na smysluplný produkt, který se jednoznačně vyplatí. A protože realizaci objednávky přímo v Apple Storu zatím vnímám jako neprozkoumanou oblast, bylo na čase se do toho vrhnout po hlavě. To jsem ale netušil, že mě čeká práce na několik hodin.
Volba produktu mi zabrala pouze pár vteřin
Na začátku probíhalo vše bez sebemenších problémů. S nadšením jsem zvolil příslušný produkt a přidal jej do tašky. Po potvrzení tlačítka dokončit objednávku bylo vyžadováno přihlášení k Apple ID, kde se také neobjevil žádný zádrhel. S nadšením, že vše půjde hladce, jsem tedy provedl požadované kroky a potvrdil tlačítko pro podání objednávky. A následně se začalo vše kazit.
Nesprávně zadaná adresa
Toto zjištění mě nesmírně překvapilo. V App Storu jsem nakupoval už několikrát a nikdy se nestalo, že by se vyskytl problém při platbě kartou nebo s fakturační adresou. V Apple Storu očividně nebylo něco v pořádku.
Po klepnutí na možnost pro zadání adresy přeci nebudu všechny potřebné informace vypisovat ručně. Přihlášení k Apple ID má v některých případech své výhody. S radostí, že nemusím dále nic vyplňovat, jsem ochotně vybral možnost pro nakopírování fakturačních údajů z Apple ID účtu. Proces byl úspěšný. Potvrdil jsem tlačítko uložit, abych postoupil k dalšímu kroku objednávky, jenže vyskočila hláška s informací, že je potřebné vyplnit všechna červeně označená pole. A teď raďte. Jak mám vědět, která pole jsou červeně označená, když nedovedu pracovat se zrakem?
Naštěstí u všech povinných políček odečítací funkce VoiceOver vyčítala slovo „povinné„ a u těch, která se vypisovat nemusela, slovo volitelné. Takto bylo tedy možné udělat si nějakou stručnou představu, kde je problém.
Prozkoumal jsem celý dialog s adresou. Vše mi připadalo v pořádku až na jednu nepochopitelnou drobnost. Proč u Apple ID je telefonní číslo psáno do jednoho políčka, a zde jsou k tomuto účelu dvě?
Chvíli jsem nad tímto objevem přemýšlel, ale nakonec s pomocí kolegy došel k závěru, že existuje přijatelné řešení. Do prvního povinného pole pro telefon bylo nutné zadat první tři číslice z telefonního čísla. Do toho druhého jeho zbývající část. Jenže ani tato úprava nestačila. Pořád problém s nevyplněnými červeně označenými poli. Ale proč, když to vypadá, že je vše zadáno správně?
Rozčílilo mě to. Zrušil jsem fakturační údaje nakopírované z Apple ID a ručně vyplnil adresu – a to zabralo. Po stisku tlačítka uložit jsem se posunul o kousek dál.
Platební údaje neodpovídají skutečnosti
Před dokončením objednávky bylo ještě potřeba překontrolovat platební údaje. Pro ověření platební karty jsem zadal správný bezpečnostní kód, překontroloval platební údaje i s fakturační adresou a potvrdil zase tlačítkem uložit. A opět stejný problém. Vyplňte všechna červeně označená pole.
Tentokrát jsem toho už měl opravdu dost. Vše musí být správně. Prostřednictvím zadaných údajů u Apple ID a platební karty jsem nakupoval v App Storu už tolikrát. Takže opravdu netuším, v čem je zádrhel.
Změna konfigurace Apple ID
Poslední možností, jak celou situaci zdárně vyřešit, bylo překonfigurovat platební údaje u Apple ID, protože od nich se odvíjí fakturační náležitosti v Apple Storu. Opustil jsem tedy aplikaci Apple Store, přihlásil se k Apple ID, a znovu jsem přenastavil platební kartu. Překontroloval adresu a kosmeticky ji upravil, telefonní číslo jsem pro jistotu smazal a opět napsal. Po potvrzení tlačítkem hotovo byl proces úspěšně u konce. Uf.
Bezvýznamný čin
Ukázalo se ale, že mé počínání u Apple ID nemá žádný smysl. Když jsem se vrátil do Apple Storu a nechal si nakopírovat fakturační údaje, rozdělil telefonní číslo do dvou políček jako na začátku a chtěl celý proces uložit, opět známá hláška. Vyplňte červeně označená pole. Ale můžete mi říci která? Už není co vyplňovat.
A taky, že opravdu nebylo. Skončil jsem. Došly mi nápady. Co teď?
Stačilo napsat mezerník
Opravdu jsem byl v koncích. Všechna políčka vyplněná, ale systém mě odmítá poslouchat. Ještě jednou jsem pořádně překontroloval veškeré údaje, a v tom mě osvítila myšlenka. To PSČ. Nemůže tam být problém? Zde je psáno jako jednolité číslo, ale pokud mě neklame paměť, mělo by být rozděleno mezerou. A představte si, že to opravdu tak bylo. V okamžiku, kdy jsem v PSČ napsal na příslušném místě mezeru, náhle systém začal poslouchat. Uložil údaje a umožnil mi dokončit objednávku v Apple Storu.
Kdybych se zaměřil na PSČ na samém začátku, nemusel bych takto zdlouhavě vše překonfigurovávat a přepisovat. Nicméně chybami se člověk učí. To, že hlavní roli v celé situaci bude hrát mezerník, mě ani ve snu nenapadlo.
Doporučení závěrem
Když se pustíte do konfigurace Apple ID, buďte pečliví při vpisování fakturační adresy. Sebemenší překlep jako u mého PSČ s tím mezerníkem, může způsobit nepředvídatelné problémy. Vyplatí se postupovat obezřetně a opatrně.
Stalo se vám někdy něco podobného? S čím jste se u Apple produktů poprali vy sami? Svěřte se v komentářích.