Jednoduše lze zapomenout, že největším světovým prodejcem hudby není Amazon, ale Apple se svým iTunes Storem. Tim Cook současný CEO poukázal na 575 milionů registrovaných kreditních karet v Apple storech, což je více, než mají konkurenční obchody.
Od spuštění iTunes Storu panuje mezi hudebním byznysem a Applem láska i nenávist. Nahrávací společnosti milují Apple kvůli rozšíření a nastartování obchodu s digitální hudbou, ale naopak jej nenávidí za to, jakou moc získala jedna společnost.
Minulý týden ale bylo na konferenci WWDC představeno iTunes Radio. Služba pro streamování hudby, jejíž koncept se nápadně podobá modelu americké služby Pandora (200 milionů registrovaných uživatel) nebo švédskému světovému hitu Spotify (6 milionů platících uživatelů, 24 milionů aktivních uživatelů po celém světě) nebo Rdio, LastFM či jiné další podobné služby pro streaming hudby.
Skladby nemusíte kupovat, ale můžete je poslouchat podle toho, na co máte zrovna chuť. Za každé přehrání získají nahrávací společnosti malou částku (v Anglii je to 0,0085 pencí za skladbu a v USA ve službě Spotify 0,96 centů).
Předchozí poskytovatelé služeb opakovaně zjistili, že je těžké udělat z takové služby ziskovou záležitost, protože náklady s růstem poslechů skladeb neklesají. Spotify proto musí omezit poslouchání hudby na 10 hodin za měsíc pro neplatící uživatele nebo například Pandora blokuje přístup uživatelům sídlící mimo Spojené Státy.
Steve Jobs byl vždycky lhostejný k tomuto modelu prodeje. V roce 2007 agentuře Reuters řekl, že mu nepřipadá, že by to bylo něco, co uživatelé chtějí. To bylo tehdy. Od doby 7palcových tabletů a předplacené hudby je Apple ochotný změnit svůj postoj směrem, ze kterého mu budou plynout peníze.
Jak tedy může takový model vydělávat? Připoutá uživatele do svého ekosystému a to je něco z čeho už Apple dlouhodobě těží. Služba bude spuštěna nejprve pro USA, kde je 54 milionů uživatelů iPhonů. Eddy Cue, šéf Applu pro služby a software, bude pravděpodobně jednat s hudebními vydavateli a studii v Evropě i jinde, aby najednou uzavřel co nejvíce smluv.
Teoreticky pokud jenom v USA 50 milionů uživatelů novou službu využije a bude poslouchat iTunes Radio alespoň 10 hodin každý měsíc (okolo 200 skladeb), dělá to měsíčně necelých 100 USD (96,9 USD), které půjdou nahrávacím studiím a distributorům.
Spotify a Pandora tak budou pod tlakem. Apple ale možná jen chce získat další finanční prostředky prodejem několika milionů dalších iPhonů a iPadů. Součástí služby budou i reklamy, což může přinést další zisk. Výsledkem je výhra pro obě strany.
Navíc některým lidem se skladby mohou natolik líbit, že si je zakoupí v iTunes. Podle některých kalkulací si Apple nechává vždy několik centů z každé skladby prodané v iTunes, což například v Anglii (kde jsou náklady na streaming mnohem nižší) stačí k tomu, aby se prodala jedna písnička na každých 50 uživatelů, a služba bude zisková.
Hudební byznys se opět dostává do podivného vztahu s Applem, ze kterého se snaží vymanit. Vydavatelé už pomohli při startu Spotify, podpořili Amazon kvůli jejich MP3 službám, pomohli v květnu Googlu s jeho nešťastně pojmenovanou službou Google Play Music All Access, která je velice podobná ostatním službám Googlu a navíc nebude obsahovat reklamy a bude dostupná jen za předplatné.
Přes všechna očekávání ale Apple stále vede v hudebním odvětví. Stačí jen, když uzavře několik dohod v dalších zemích pro iTunes Radio a stane se největší službou pro streaming hudby na světě, ale až ho Apple oficiálně na podzim uvede.
Steve Jobs si v roce 2003 u vydavatelů vyprosil podepsání smluv na iTunes Music Store s příslibem, že základna uživatelů bude malá, takže jakákoliv změna nebude mít dalekosáhlý efekt. A zatím to vypadá na jednu z největších a nejlepších chyb hudebního průmyslu vůbec.
Zdroj: The Guardian