V roce 2001 představil Apple jedinečný produkt, který v dalších letech způsobil revoluci. Byl jím iPod, nejlepší hudební přehrávač své doby.
Od svého debutu před 15 lety se přehrávač hudby začlenil do ostatních chytrých zařízení. Ve své době ale představoval nejjednodušší způsob, jak mít při sobě svoje hudební skladby. Samotný Steve Jobs prezentoval produkt jako „1 000 skladeb ve vaší kapse“.
První iPod nebyl úspěšný
Uvedení iPodu představovalo pro firmu z Cupertina krok do neznáma. Nikdy předtím se nepokoušela prorazit na trhu s přenosným přehrávačem. Její dominancí byly hlavně počítače Mac. S cenovkou 399 amerických dolarů (v přepočtu dnešních 9 900 Kč) a připojením pouze přes rozhraní FireWire na Macu stěží mohl iPod dosahovat masivních prodejů.
Zpočátku tak přístroj nebyl spotřebiteli vlídněji přijat. Prodej zajišťovali hlavně nadšenci značky. Restart začal až s uvedením iTunes pro Windows a hudebním obchodem o dva roky později.
V této době se hudba přenášela nejčastěji na CD nosičích. S příchodem iTunes přišla jednoduchá funkce přenesení veškerého obsahu z CD do přehrávače. Tímto se začalo smrákat nad CD přehrávači. Toto řešení se prakticky používá dodnes.
Zanedlouho následovaly další modely
Po úspěchu prvních iPodů Classic uvedla americká firma verzi mini, a to v roce 2004, shuffle o rok později, a téhož roku ještě model nano. Díky rozmanitosti modelů se iPod stal produktem, který byl připraven obstát před masovou poptávkou.
Reklamy, které zobrazovaly siluety lidí s iPody a sluchátky, se staly legendárními a dají se považovat za součást popkultury. Dokonce se podle názvu iPod pojmenoval podcast: Jde o zvukové nebo video záznamy, které autor podcastu umísťuje na Internet v podobě souborů (často ve formátu MP3), na které odkazuje na webových stránkách, ale především v uzpůsobeném RSS feedu. Ten pak specializovaný program průběžně monitoruje a nové soubory sám stahuje a nahrává do uživatelova osobního přehrávače (zdroj: Wikipedia.org).
Nejskloňovanější telefon současnosti iPhone vzešel také částečně z iPodu. Převzal po něm hudební funkce a nabídl podobný přehrávač, který byl do té doby v iPodu Classic. O rok později se zase naopak inspiroval iPod od iPhonu a Apple ukázal model touch. Velký multitouch displej byl hlavním poznávacím znamením, a zejména cena lákala spoustu uživatelů ke koupi. Uměl to, co iPhone, jen se z něj nedalo volat.
iPhone znamenal zkázu iPodů
Chytrý telefon iPhone s sebou přinesl věk smartphonů, a během několika let úplně převálcoval iPody. Lidé zkrátka koupili vše v jednom, a iPod už pro ně přestal být zajímavý. S postupným navyšováním kapacity telefonu a jeho dostupnosti i v případě starších bazarových variant se iPod vyplatí pořizovat jen málokomu. Výjimkou může být nejmenší verze shuffle, i když nyní se pro pořeby ultra přenositelnosti zákazníky rozhodují spíše už pro Apple Watch.
V roce 2014 Apple přestal nabízet iPod Classic, a předznamenal tak konec inovací v oblasti iPodů. S uvedením Apple Watch, jak už jsem zmiňoval výše, jsou zase v ohrožení nejmenší modely iPodů. Pro největší fanoušky a sběratele ovšem nadále existují dobré důvody, proč přehrávač pořizovat.
V současnosti se v nabídce společnosti stále nachází modely touch, nano a shuffle. Je otázkou, jak dlouho vydrží, a kdy Apple přstoupí k jejich definitivnímu konci. Přejeme iPodu vše nejlepší k jeho patnáctinám!
Zdroj: Appleinsider.com