Vývojáři mají už delší dobu trápení s iCloudem a požadují, aby s daným problémem Apple něco dělal.
iCloud byl spuštěn v roce 2011 a přinesl uživatelům on-line synchronizaci ve spojení s úložištěm dat MobileMe. Od té doby počet uživatelů několikanásobně vzrostl. Apple uvádí ve své zprávě 250 milionů aktivních účtů, což z této služby dělá jednu z nejpoužívanějších na světě. Rozsáhlá základna uživatelů má ale několik negativ. Jakýkoliv problém nebo chyba zaplní titulky v tisku a diskuzní fóra.
Abyste tomu lépe rozuměli, existují dva iCloudy. Jeden pro aplikace jako jsou zálohy, Messages, Kontakty nebo Mail a druhý je nabídnutý prostřednictvím API vývojářům. Ti mohou využít služby souborového úložiště, které ukládá dokumenty do cloudu a umožňuje dostupnost ze zařízení s OS X nebo iOS a v některých případech i z webu. Původcem problémů je ale druhá služba, v rámci vývojářského API založená na synchronizaci databází mezi aplikacemi a cloudem. Tzv. Core Data synchronizace, framework Applu určený k jednoduchému řízení a ukládání dat.
Apple uvedl službou Core Data už v roce 2005 v Mac OS X Tiger a později byl dostupný také v iOS 3.0. Tato služba umožňuje vývojářům pracovat s daty uživatele jako s objekty a přenášet je mezi cloudovým uložištěm. Dále Core Data dává na výběr, jakým způsobem budou data pro různé úkoly uloženy. Může to být jednoduchý XML textový soubor, binární data nebo SQLite databáze. Klíčovou myšlenkou iCloudu je odstranit explicitní synchronizaci mezi zařízeními. Uživatel nemusí pořád na synchronizaci myslet a aplikace vývojářů nemusí přímo komunikovat se servery. Implementací vývojářského API probíhají změny automaticky na všech zařízeních spojených s účtem iCloudu.
Core Data synchronizace byla hlavním důvodem, proč měli vůbec vývojáři zájem o cloudové řešení od Applu. Steve Jobs dokonce tvrdil, že je opravdu jednoduché provázat aplikace s uložištěm. Jenže to není tak úplně pravda. iCloud jsou dvě oddělené služby, vlastní řešení Applu a vývojářské API. Při bližším pohledu verze pro vývojáře není natolik komplexním řešením a jde spíše o souhrn síťových protokolů a systémů, které sjednocuje pouze název. Přestože jde o jednodušší řešení než to, co používá Apple, má na starosti chod „vývojářského“ iCloudu mnoho oddělení a týmů. A tato administrativa je zároveň i Achillovou patou. Pokud vznikne chyba, řeší situaci týmy OS X nebo iOS pracující na souborovém systému, sítích, frameworcích apod. Problémy se tak nejen těžko diagnostikují, ale ještě obtížněji opravují.
Další úskalí představují i neočekávané kroky uživatelů. Příkladem může být odhlášení jednoho Apple ID a přihlášení pod druhým. Vývojáři neví, jak danou situaci řešit v případě, že uživatel později pokračuje v aplikaci v započaté práci pod druhým cloudovým účtem.
Vývojáři mohou sáhnout po nějakém konkurenčním řešení, má to však své ale. Například integrace Dropboxu znamená požádat uživatele o přihlášení a autorizaci v aplikaci Dropboxu. Právě to může být jedna z překážek, která by odradila potencionální uživatele, kteří chtějí využívat cloud, ale nechtějí Dropbox nebo u něj nemají účet. Navíc služba používá tzv. document-based (souborovou) synchronizaci. Vývojáři naopak chtějí využívat databázové synchronizace a už několik firem potvrdilo, že řešení od Dropboxu není to, co hledají. Bohužel žádná třetí strana doposud nebyla schopna nabídnout obdobnou databázovou synchronizaci, jež by tento úkol zvládla bez chyb a prozatím iCloud zůstává jedinou nadějí.
Ke zlepšení situace by mohla přispět lepší dokumentace a pohotovější reakce Applu. Ano s příchodem iOS 6 se situace výrazně zlepšila, avšak stále je ještě prostor pro další modifikace. Navíc má cupertinská společnost prostředky přímo oslovit tvůrce technologií. Luxus, jejž samotní vývojáři nemají.
Mohlo by také pomoci, kdyby Apple více využíval vývojářské API pro vlastní aplikace a zjistil, které části je potřeba opravit nebo vylepšit. V současné době využívá Core Data synchronizaci jen v aplikaci pro trailery. Další možností je zaměstnat vývojáře, kteří by pracovali na implementaci API iCloudu do aplikací a spolupracovali na řešení problémů s vývojáři. Na základě této zpětné vazby by následně Apple mohl globálně řešit nastalé obtíže.
Cupertinská společnost musí převzít odpovědnost za funkčnost nabízených služeb. Nejdůležitějším úkolem je nyní napravit situaci s iCloudem, než vývojáři přejdou na jiné cloudové služby od konkurence.
Zdroj: Apple Insider, The Next Web, The Verge