Studenti Stanfordu Larry Page a Sergey Brin vytvořili algoritmus, bez kterého si dnes už dost možná nedokážeme internet představit. Googlujeme 20 let.
Základní myšlenkou, proč vytvořit nový vyhledávač, bylo uspořádat všechny informace v online světě – jednoduše nabídnout užitečné odpovědi na vyhledávaný dotaz, který zadáváme do vyhledávacího pole. Technologie však pokročila a Google za posledních 20 let přinesl uživatelům kromě samotného vyhledávače i mnoho dalších užitečných služeb, které denně využívají miliardy lidí po celém světě.
To nejzajímavější od Googlu
Magická sedmička – služby, které překročily hranici miliardy aktivních uživatelů za měsíc: Vyhledávač, Gmail, Mapy Google, YouTube, Chrome, Android a Google Play.
Věděli jste, že:
- až 15 % vyhledávání za den je úplně nových?
- automatické doplňování ve vyhledávání, tzv. auto-suggest, šetří čas strávený psaním v průměru o 25 %? Google odhaduje, že se tím nám všem ušetří až 200 let psaní za jediný den!
- navigace v Mapách Google pokrývá více než 55 milionů kilometrů cest? To je jako, kdybyste letěli více než 142krát na měsíc a zpět.
- Gmail vznikl jako 20% projekt jednoho vývojáře Googlu, který byl který byl velmi frustrován z tehdejšího velmi omezeného emailového úložiště a nemožnosti kvalitně vyhledávat v prostředí tehdy dostupných emailových služeb?
- mnoho lidí si myslelo, že spuštění emailové služby Gmail 1. dubna 2004 byl jen aprílový žert? Poskytovala totiž i 1GB úložiště zdarma, což v té době představovalo 250krát více prostoru pro ukládání dat, než nabízel kdokoli jiný na trhu.
- hit Gangnam Style jihokorejského rapera Psy se stal v roce 2012 prvním videem na YouTube, které dosáhlo miliardy zhlédnutí?
- v roce 2017 už stačilo skladbě Despacito od Luise Fonsiho a rapera Daddyho Yankeeho jen 204 dní, aby se stala nejsledovanějším videem v historii YouTube? Dnes má video více než 5 a půl miliardy zhlédnutí.
- při spuštění prohlížeče Chrome byl vytvořen komiks, který vysvětloval, jak tento prohlížeč vlastně funguje?
- prvním mobilním zařízením s operačním systémem Android byl telefon G1 od T-Mobilu – psal se rok 2008? Na začátku se jednalo o jedno jediné zařízení jediného výrobce a operátora. Dnes je s tímto operačním systémem na světě dostupných více než 24 tisíc zařízení od 1300 různých značek.
- za poslední rok se na celém světě stáhlo z Obchodu Google Play více než 94 miliard aplikací?
- s využitím funkce PhotoScan v rámci aplikace Fotky Google lidé zdigitalizovali více než 50 milionů fyzických fotografií?
- aplikace Překladač Google denně přeloží více než 143 miliard slov?
Google Doodle
Google na domovské stránce Vyhledávače občas pozměňuje své logo na tzv. Google Doodle, kterým si připomíná historicky významné události a osobnosti. Úplně první Doodle ale vznikl za jiným účelem. Larry a Sergei vložili za logo Googlu logo legendárního Festivalu Burning Man hlavně proto, aby uživatelům sdělili, že během jeho návštěvy nebudou tak úplně k dispozici.
Základní statistiky:
- Lidé za rok ve Vyhledávači provedou miliardy hledání a až polovina z nich pochází z mobilních zařízení
- Mapy Google pokrývají 220 zemí a teritorií světa
- Služba Street View je dostupná ve více než 87 zemí světa a zachycuje krásy Tádž Mahálu či Velkého korálového útesu, uživatelům umožňuje nahlédnout i do hlubin aktivní sopky nebo na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS)
- Využívaním strojového učení se v rámci služby Gmail daří odhalit spam s 99,9% přesností
- Každou minutu se na YouTube nahraje více než 400 hodin videa
- Operační systém Android využívají 2 miliardy aktivních zařízení měsíčně (smartphony, tablety, TV přijímače, set-top boxy, nositelná zařízení, auta a zařízení internetu věcí)
- V obchodě Google Play je více než milion aplikací
- Překladač Google má více než 500 milionů aktivních uživatelů za měsíc, přičemž až 92 % z nich nepochází z USA
- Překladač Google podporuje až 103 řečí
ČESKO
Google je v Česku přítomný od roku 2006, kdy spustil doménu Google.cz a začal lokalizovat své služby do češtiny pro uživatele i firmy (první lokalizovanou službou byl Vyhledávač Google). Českou pobočku, kterou od začátku řídí Taťána le Moigne, oficiálně otevřel v říjnu stejného roku.
Historicky první český Google Doodle se na doméně google.cz objevil 20. října 2008 a připomněl Den stromů. Další lokální Doodly, které následovaly, zobrazovaly nejen významné české osobnosti, události a památky, ale například i fiktivní postavu Járy Cimrmana.
Výběr zajímavých lokálních Doodlů:
- 2008: Den stromů – První český Doodle
- 2009: Výročí narození Boženy Němcové – První Doodle věnovaný české ženě
- 2010: výročí narození Alfonse Muchy – První český Doodle, který se zobrazoval v zahraničí
- 2011: výročí Večerníčku – První český Doodle věnovaný pohádkové postavě
- 2012: výročí narození Jana Kaplického
- 2013: výročí Národního divadla
- 2014: výročí sametové revoluce
- 2015: výročí Pražského orloje – Český Doodle, který se zobrazil v nejvíce zemích
- 2016: výročí první zmínky o Járovi Cimrmanovi – Zatím nejpopulárnější český Doodle
- 2017: výročí Karlova mostu – První český animovaný Doodle
Čím žila česká společnost na českém Vyhledávači? Přehled top trendů* na českém Googlu od roku 2011:
2006
- Tokio Hotel
- Prasopes
- Digi TV
- Oblivion
- Seznam
2007
- Youtube
- O2
- Aha
- Prison Break
- Aukro
2008
- Filmy Online
- iPhone
- Naruto
- Aukro
2009
- Windows 7
- Superstar
- Překladač
- Sms zdarma
2010
- Facebook přihlášení
- Kuky se vrací
- iPad
- komunální volby 2010
- Shakes a Fidget
2011
- Sčítání lidu
- Partička
- Expozitura
- iPhone 5
- Adele
2012
- Hotel Paradise
- Farma
- Diablo 3
- ČT4
- Hlas Česko Slovenska
2013
- Vyvolení
- Karel Schwarzenberg
- Volby 2013
- MS hokej 2013
- Google Play
2014
- PixWords
- Iveta Bartošová
- Soči 2014
- Robin Williams
- ČT Sport
2015
- Akcie ČEZ aktuálně
- Agario
- MS hokej 2015
- PixWords
- 50 odstínů šedi
2016
- MS v hokeji 2016
- Slither.io
- Pokémon go
- IDOS jízdní řády
- Euro 2016
2017
- Volby
- MS v hokeji
- Účtenková loterie
- Lidl eshop
- Penny hra
*) Žebříčky nejpopulárnějších výrazů podle vyhledávání na Googlu podávají svědectví o současných trendech seřazením tzv. skokanů – výrazů, které během uplynulého roku zaznamenaly největší nárůst objemu vyhledávání ve srovnání s rokem předchozím.