Apple reaguje na kritiku, že zákazníci a servisy budou moci od konce tohoto roku opravovat vybrané iPhony pomocí použitých originálních Apple dílů.
Současně s tímto oznámením hovořil šéf hardwarového inženýrství společnosti Apple John Ternus s TechCrunchem o kontroverzním procesu „párování dílů“ iPhonu.
Apple provádí ověření kvůli bezpečnosti
Webová stránka pro opravy iFixit loni kritizovala proces párování dílů Applu a Oregon nedávno přijal zákon, který by společnosti zakázal používat proces „párování dílů“ ve státě pro zařízení vyrobená po 1. lednu 2025.
Ternus argumentoval tím, že iPhony stále fungují s většinou dílů třetích stran:
Párování dílů se hodně používá a má negativní konotaci. Myslím, že to lidi vede k přesvědčení, že nějakým způsobem blokujeme fungování dílů třetích stran, což není pravda. Díváme se na to tak, že potřebujeme vědět, jaká součástka je v zařízení, a to z několika důvodů. Zaprvé potřebujeme ověřit, že se jedná o skutečné biometrické zařízení Apple a že nebylo podvrženo nebo něco podobného. … Dalším důvodem je kalibrace.
Jednou z výjimek jsou součásti třetích stran související s Face ID a Touch ID, které podle Ternuse v iPhonech z bezpečnostních důvodů nefungují:
Přemýšlíte o Touch ID a Face ID a o kritičnosti jejich zabezpečení vzhledem k tomu, kolik našich informací je v telefonech. Celý náš život je v našich telefonech. Nemáme žádnou možnost, jak ověřit funkčnost biometrických údajů třetích stran. To je oblast, kde neumožňujeme používat moduly třetích stran pro klíčové bezpečnostní funkce. Ale ve všech ostatních aspektech ano.
Každý může zjistit, zda má v telefonu neoriginální díl
Apple upozorňuje zákazníky, pokud některá součástka iPhonu není pravá. Pokud byl iPhone opravován, zobrazí se v aplikaci Nastavení v části Obecné → Informace sekce „Historie dílů a servisu“, která ukazuje, zda byly instalovány neoriginální díly Apple.
Podle Ternuse je tato transparentnost kolem oprav důležitá:
Máme stovky milionů používaných iPhonů, které jsou zařízeními z druhé nebo třetí ruky. Jsou skvělým způsobem, jak se lidé mohou dostat k iPhonu za nižší cenu. Myslíme si, že je pro ně důležité mít transparentnost: byla na tomto zařízení provedena oprava? Jaký díl byl použit? A podobně.
Apple uvádí, že ještě letos rozšíří sekci „Historie dílů a servisu“ o zobrazení toho, zda je použitý díl originálním dílem Apple.