Apple dostal pokutu 500 milionů eur. EU tak nadále prosazuje zákon o digitálních trzích (DMA) a postihuje také společnost Meta.
Evropská komise udělila společnosti Apple pokutu 500 milionů eur (570 milionů dolarů) a společnosti Meta pokutu 200 milionů eur (230 milionů dolarů) za porušení zákona o digitálních trzích (DMA), což jsou vůbec první sankce udělené v rámci nového technologického nařízení EU.
Apple dostal další pokutu
Apple byl potrestán za to, že omezil vývojáře aplikací v informování uživatelů o alternativních možnostech plateb mimo App Store. Komise uvedla, že zjistila, že zásady společnosti Apple brání vývojářům plně využívat distribuční kanály mimo ekosystém společnosti Apple, což omezuje přístup spotřebitelů k potenciálně levnějším nabídkám.
„Vývojáři aplikací, kteří distribuují své aplikace prostřednictvím obchodu Apple App Store, by měli mít možnost bezplatně informovat zákazníky o alternativních nabídkách mimo obchod App Store, nasměrovat je na tyto nabídky a umožnit jim nákupy,“ uvedla Evropská komise.
Komise uvedla, že nařídila společnosti Apple, aby „odstranila technická a obchodní omezení týkající se směrování“ a aby se v budoucnu zdržela pokračování nesouladného jednání.
Komise dnes také uzavřela vyšetřování týkající se povinností společnosti Apple v oblasti volby uživatelů, a to díky „včasnému a aktivnímu zapojení společnosti Apple“ do řešení souladu s předpisy. Apple nyní dává uživatelům více možností, jak odstranit aplikace, které jsou v iPhonech předinstalovány.
Meta dostává pokutu za Facebook a Instagram
Pokuta společnosti Meta vyplývá z jejího modelu „souhlas nebo platba“ zavedeného v listopadu 2023, který nutil evropské uživatele buď souhlasit s kombinací osobních údajů pro cílenou reklamu, nebo platit měsíční předplatné za zážitek bez reklam na Facebooku a Instagramu.
Komise rozhodla, že přístup společnosti Meta neposkytl uživatelům skutečnou možnost volby ohledně jejich osobních údajů, jak požaduje zákon o ochraně osobních údajů. Společnost Meta od té doby v listopadu 2024 představila upravenou verzi svého reklamního modelu, kterou Komise v současné době posuzuje.
Oběma společnostem bylo nařízeno, aby se do 60 dnů podřídily rozhodnutím Komise, jinak jim hrozí další penále.
Společnost Apple uvedla, že se proti rozhodnutí hodlá odvolat. Společnost jej označila za „další příklad toho, že se komise nespravedlivě zaměřila na společnost“ s opatřeními, která jsou „špatná pro soukromí a bezpečnost našich uživatelů“.
Společnost Meta rovněž uvedla, že se pravděpodobně odvolá. Joel Kaplan, ředitel pro globální záležitosti společnosti Meta, uvedl, že „Komise, která nás nutí změnit náš obchodní model, ve skutečnosti uvaluje na společnost Meta mnohamiliardový tarif a zároveň po nás požaduje, abychom nabízeli horší služby“.
Sankce představují přibližně 0,1 % ročních příjmů každé společnosti, což je výrazně méně než potenciální maximální pokuta ve výši 10 %, kterou umožňuje zákon o telekomunikacích.
Rozhodnutí přicházejí v době probíhajících obchodních jednání mezi EU a USA, která by mohla potenciálně přidat další vrstvu složitosti do transatlantických technologických předpisů.