Unikátní systém „chytrého“ kontaktování zdravotnické záchranné služby je v provozu již osm měsíců. Za tuto dobu aplikace Záchranka pomohla ve stovkách případů tísňových volání. Pojďme si společně zrekapitulovat, čím je systém tak unikátní a jak pomáhá.
Čas je život
Čas hraje v případě záchrany života klíčovou roli. O životě často rozhodují vteřiny. Rychlost vyslání vozidla záchranné služby však závisí na informacích, které v průběhu telefonického hovoru předáváme operátorce na tísňové lince 155. Dispečink záchranné služby dnes připomíná řízení letového provozu. Záchranářům pomáhá pokročilý informační systém, nástroje pro sledování vozů i pohybu vrtulníku.
Dokážete si představit, jak by řízení letového provozu dnes fungovalo bez informací o aktuální výšce, rychlosti, a především poloze letadel? Jak obtížné by bylo jen na základě komunikace vysílačkou odhadovat polohu letadel ve vzdušném prostoru? A přesně v takové situaci se dispečeři záchranné služby často nacházejí. I dnes ve 21. století, kdy je mobilní telefon vybaven množstvím senzorů a na ruce nosíme chytrá zařízení monitorující každý náš pohyb, je jediným spojením pacienta se záchrannou službou telefonický hovor.
Revoluční změnou práce záchranné služby bylo 8. 3. tohoto roku zavedení datové komunikace mezi pacientem a dispečinkem pomocí aplikace Záchranka. Komunikace prostřednictvím hlasového hovoru je stále tím rozhodujícím pro vyslání pomoci. Po stisknutí nouzového tlačítka v aplikaci proto vždy dochází k vytáčení linky 155. Současně s tím jsou však datovou komunikací, či pomocí SMS, odeslána důležitá data, která výrazně zrychlují proces nabrání tísňové výzvy, a tím i rychlost vyslání vozidla záchranné služby či vrtulníku. Zaslaná nouzová zpráva obsahuje především vaši GPS polohu, ale také například informaci o chronickém onemocnění či užívaných medikamentech a alergiích.
Již 240 000 registrovaných uživatelů
Aplikaci si již stáhlo a do systému se registrovalo více než 240 000 uživatelů. Od 8. 3. pacienti pomocí aplikace na záchranné služby odeslali přes 4 000 nouzových zpráv. U více než 450 případů pak díky systému došlo k výraznému zkrácení doby vyslání posádky na místo události.
Záchranná služba přijala v létě tísňové volání na linku 155 od zraněného cyklisty. Jednalo se o mladého sportovce, který se v lesním sjezdu těžce zranil a silně krvácel. Díky použití mobilní aplikace Záchranka byla poloha zraněného stanovena s přesností na 5 metrů a záchranná služba vyrazila na udané místo. Především díky přesné lokalizaci zraněného došlo k důležité úspoře času. Ten, jak se později ukázalo, hrál významnou roli při záchraně. Pacient rychle ztrácel krev, a jen díky přesné lokalizaci byl nejen zachráněn, ale celý incident se obešel i bez trvalých následků.
Jindy zase v průběhu závodů na horských kolech došlo ve složitém terénu k pádu jednoho závodníka. Muž byl těžce raněn a vyžadoval rychlý převoz do nemocnice. Další závodník jedoucí za ním proto neváhal a pomocí aplikace aktivoval záchranku. Ta předala lokalizační data posádce vrtulníku, která tak letěla přímo na místo události. Díky aplikaci bylo pro posádku vrtulníku snadné pacienta nalézt a také již v průběhu letu on-line vybrat vhodné místo pro přistání.
Slibná budoucnost
Především díky podpoře Nadace Vodafone ČR a dalších partnerů (Česká pojišťovna, iSETOS) se nyní aplikace dále vyvíjí. V nových aktualizacích se můžete těšit nejen na rozšíření funkcí pro neslyšící, ale také na možnost manuálního nastavení jazyka či rozšíření databáze bodů zájmu. Zajímavou informací je také fakt, že je na příští rok připravováno spuštění systému i v sousedním Rakousku.
Výhodou pro českého uživatele pak bude možnost přivolání pomoci u našich jižních sousedů pomocí české aplikace Záchranka. Stejnou možnost bude mít také rakouský uživatel v ČR. Jednání probíhají také na sousedním Slovensku, kam se tento unikátní systém „chytrého“ volání na tísňovou linku doufejme také brzy rozšíří.