Měl jsem problémy s aplikací DayOne, spálil jsem se i u 1Password a nedávno vyšla aktualizace aplikace Spendee opravující jen drobné chyby. Mě se však vymazala veškerá data v ní obsažená.
Nepoučím se a nepoučím. Jedna věc jsou hesla, která snad i jdou resetovat. Druhou věcí jsou data, ke kterým když ztratíte přístup, nebo když se smažou, jsou nenávratně ztracena. Když se to stane vaší vinou, můžete nadávat leda tak sami sobě, když ale zasáhne vyšší moc, je to prostě k pláči.
Příběh, jak jsem přišel o všechna hesla v aplikaci 1Password, určitě znáte. Historie se opakuje, i když trochu jiným a trochu nečekaným způsobem. Aplikaci Spendee používám několik let, pilně si do ní zapisuji příjmy i výdaje, čímž mám krásný přehled o svých financích. Nebo vlastně měl jsem.
App Store mi zase hlásil šílené číslo sta aktualizací, tak jsem se jal upgradovat tituly na vyšší úroveň a ocenit jejich novinky. Když Spendee psal jen drobné opravy chyb, tak co se může pokazit? Tak jsem aplikaci aktualizoval, protože přece nepřináší nic tak nového, co by ji mohlo „rozhodit“. Přinesla odhlášení. Heslo samozřejmě neznám, protože 1Password všechno ztratil, tak jej jednoduše resetuji.
Resetování hesla nepomohlo
Spendee jsem používal na iPhonu 5, zálohu z něho nahrál i do iPhonu 6 Plus a nedávno do iPhonu 7 Plus. Obnova hesla proběhla bez problémů, nové heslo bylo v aplikaci zadáno, přihlášení proběhlo, aplikace však neobsahuje žádná data a chová se, jako kdybych ji pustil prvně. Polilo mě horko, emoce vzteku se střídaly se zoufalstvím. Že by špatný přihlašovací email?
Všichni, kteří aplikaci Spendee používáte, HNED TEĎ si exportujte svá data. Stačí jít do Nastavení, sjet doprostřed nabídky a dát Export. Následně už si jen vyberete, zda chcete data uložit do souboru CSV nebo XLS.
Vyzkoušel jsem všechny své adresy. Jedinou, kterou aplikace znala, byla právě ta s resetovaným heslem. Psal jsem na podporu aplikace, a protože ta je českým počinem, bylo to o poznání jednodušší, než smolit něco do 1Password. Přišla i odpověď a to relativně brzy: „Není možné, že jste používal jiný e-mail k přihlášení do aplikace? Jedná se o opravdu zvláštní problém, neboť nikomu jinému se nic podobného nestalo. Vypadá to, jakoby se Vaše zařízení nějak špatně synchronizovalo se serverem.“
Odhlašování a opětovné přihlašování se do aplikace k ničemu nevedlo, data se opětovně nestáhla. Otázka je, jestli ještě někde jsou a jen se k nim nemohu dostat, nebo jsou totálně fuč. Bohužel vše nasvědčuje druhému problému, protože pod mým účtem prý žádná data na serverech prostě nejsou.
Problémy byly už dříve
Utvrdil mě v tom i dva roky starý článek Plusminus, ve kterém jsem také evidoval zvláštní chyby chování serveru, iCloudu. Vypadá to však, že jsem ojedinělý případ, protože jiný podobný problém v Cleeviu neobdrželi.
S největší pravděpodobností se tak se ztrátou dat musím vyrovnat, na druhou stranu jsem se od vývojářů aplikace dozvěděl velice zajímavé informace o plánované aktualizaci, která rozhodně nebude k zahození a vlastně trochu i dokáže napravit, co se mi teď přihodilo. Budeme vás o ní blíže informovat, protože jak to tak vypadá, hůl nad Spendee zatím ještě nelámu.
Dodatek: Export dat vám sice zachrání informace, které jste do aplikace zadali a vytáhne vám je ven do zvoleného souboru, už je ale nedostanete zpět. Takže sice v nich můžete procházet a počítat si, co potřebujete, aplikace po ztrátě dat ale bude čistá, jak zákon káže.