Apple Music bude při zahájení dostupné pro ČR i SK, cena hraje do karet Spotify

Apple Music je streamovací služba označená na WWDC 2015 jako „one more thing”. Má být službou, která změní chápání o dostupnosti hudby a do hudební branže má zavést revoluci. Ale jakou? Určitě ne cenovou, alespoň ne u nás.

Apple Music má být konkurentem pro služby, jakými jsou Spotify, Tidal, Rdio, Rhapsody, Pandora nebo Google Play Music. Služeb je na trhu mnoho, trh je pestrý a každý si může může vybrat to, co mu nejvíce vyhovuje. Apple ale se superlativy na své konferenci nešetřil a svou službu vidí zejména jako revoluční. Když se ale podíváme na cenové rozdíly jak mezi jednotlivými konkurenty, tak dokonce na cenový rozdíl samotného Apple Music v jednotlivých koutech světa, za velkou revoluci alespoň z hlediska ceny brát streamovací službu Applu určitě nemůžeme.

streaming_audio

Podívejme se nejdříve na čísla. Apple Music má potenciál při vstupu na trh 30. června získat až na 100 milionů zákazníků, ať už platících nebo neplatících. Apple totiž zavádí pro své uživatele tříměsíční bezplatnou dobu (trial) na vyzkoušení a osahání si ovládání nové aplikace. Spotify má přes 20 milionů platících zákazníků, a až přes 75 milionů uživatelů celkově. Pandora oznámila, že v roce 2014 měla přes 81,5 milionu aktivních uživatelů, Rhapsody použivá přes 2,5 milionu posluchačů, a nakonec nejmenší podíl z pomyslného koláče si ukrajují Tidal s 770 tisíci uživateli a Rdio s 500 tisíci uživateli.

U čísel ještě zůstaneme. Počet zákazníků není vše a velký vliv na počet posluchačů mají i kvalita poskytujících služeb a kvantita s ohledem na počet nabízeného hudebního obsahu. Apple Music má nabídnout jablíčkářům, ale i uživatelům Windows Phone a Android, až přes 30 milionů skladeb. Spotifiy a Tidal jsou na tom stejně a momentálně nabízí taktéž 30 milionů hudebních nahrávek. Rdio a Rhapsody mají o dva miliony skladeb více, a nabízjí tak přes 32 milionů různých písniček. Populární Pandora je na tom nejhůře, a i přes velký počet aktivních uživatelů nabízí „pouhý” milion songů.

Zatímco Spotify, Rdio, Rhapsody i Tidal streamují svou hudbu v kvalitě 320 kbps, Apple Music by ji měl nabízet o velikosti datového toku 256 kbps, stejně jako je tomu u hudby zakoupené v iTunes. Pandora své uživatelské základně svou hudbu servíruje v kvalitě nejhorší, konkrétně v 192 kbps. Kvalitativně na tom tedy není nejlépe ani Apple Music a audiofilové se s něčím takovým nemusí spokojit.

Nakonec se dostáváme asi k tomu nejdůležitějšímu a tím jsou ceny, a v případě Apple Music i dostupnost. Apple Music bude dostupné v České republice a na Slovensku při globálním zahájení služby 30. června 2015, naše zěmě jsou tak v první stovce zemí, ve kterých bude služba spuštěna. Potvrdil to samotný iOS 8 ve své čtvrté beta verzi, ve kterém se informace o Apple Music už vyskytují a mimo jiné zde nalezneme i přesné informace o cenách přímo pro ČR i Slovensko. Právě u nás a u našich blízkých sousedů bude Apple Music stát rovných 9,99 eura za měsíc, což v přepočtu představuje přibližně 275 Kč.

apple_music_iphone

Pokud byste chtěli využívat streamovací služby i pro rodinné příslušníky za zvýhodněnou cenu, zaplatíte 14,99 euro (v přepočtu přibližně 410 Kč). Když se ale podíváte, jaké ceny zvolil Apple v případě Ruska, asi si poklepete na čelo. V Rusku za Apple Music zaplatíte 169 rublů (v přepočtu přibližně 74 Kč). Proč tomu tak je, je hlavně z důvodu dostupnosti Apple Music pro zařízení s operačním systémem Android. V Rusku je totiž velký počet aktivních zařízení s Androidem a jejich počáteční kupní cena začíná už na směšných 1 600 rublech (cca 700 Kč).

Právě z toho důvodu, že je Rusko pro Apple, ale i jiné streamovací společnosti, velkým trhem s velkým počtem zákazníků a atraktivním potenciálem pro předplatné služby, byla upravena i samotná měsíční cena pro ruské obyvatele. Podobně se k Rusům staví například i Google Play Music od Googlu, který má o aktivních uživatelích operačního systému Android na území Ruska nejpřesnější informace, a Google tak Rusům nabízí svou službu jen za 189 rublů měsíčně (cca 83 Kč) oproti 149 korunám, které za službu zaplatíte u nás. Rusové údajně neví, v čem tkví výhoda streamovacích služeb s předplatným a podle vyjádření nejmenovaného insidera ruského hudebního průmyslu, které poskytl serveru Billboard.com, je na vině hlavně informovanost ruského obyvatelstva.

„Žádná ze streamovacích služeb v Rusku nikdy neměla žádnou marketingovou kampaň, která by lidem alespoň vysvětlila, jaké poskytuje výhody.“

Pro úplnost třeba doplnit, že služba Spotify je zpoplatněna měsíčním poplatkem 5,99 eura pro evropské státy (přibližně 165 Kč) i s nabídkou pro rodinné příslušníky za cenu 8,99 eura (vy + jeden člen rodiny), 11,99 eura (vy + dva členové rodiny), 14,99 eura (vy + tři členové rodiny) a 17,99 eura pro vás a další čtyři členy rodiny. Navíc Spotify na Apple Music reaguje, a nově nabízí různé akce jak pro studenty, tak pro nově příchozí předplatitele s výhodnými nabídkami jako například první dva měsíce jen za 0,99 eura a podobně. Služby Tidalu jsou zpoplatněny 9,99 dolaru za měsíc, služba Rdio stojí 3,99 dolaru za měsíc v případě streamingu bez reklam a za absolutní volnost zaplatíte 9,99 dolaru. Rhapsody stojí 4,99 dolaru za verzi bez reklam a plná služba vám bude zpřístupněna za 9,99 dolaru.

spotify_logo_white

Z tohoto celého souhrnu a soupisu informací mi osobně vychází jako absolutní vítěz švédské Spotify. Jednak je už nějaký ten pátek zavedené, nabízí maximální kvalitu streamovaných skladeb, má nastavenou dobrou cenovou politiku pro svět a Evropu, nabízí velký počet hudebních nahrávek a v případě, že čas od času využijete nějaké té akce, je Spotify bezesporu tou nejlevnější a nejkvalitnější službou u nás. Nevím, zda Applu stačí puhá gigantická uživatelská základna s tím, že si řekne „Jsme Apple a máme nejvíce uživatelů, naše služba bude proto nejlepší”. Asi ne, takto to určitě není a nebude. Apple se bude muset s něčím ještě ukázat, anebo nás bude muset ještě něčím nakopnout, aby nám dal dostatečný důvod k tomu, abychom se vší parádou přešli právě k němu a začali Applu platit větší měsíční marže za jejich streamovací službu.

Jak jste na tom vy a jakou službu používáte? Začnete od 30. června používat Apple Music? Dejte nám vědět v komentářích pod článkem.

Kam dál?



  • Alex

    Nechci soudit když jsem si Apple Music ještě nevyzkoušel. Třeba tam budou nějaké funkce navíc, které mě přesvědčí (jako platícího uživatele Spotify) přestoupit. Určitě si vyzkouším ty 3 měsíce zdarma 🙂

  • Jiří Vyorálek

    Jsem na tom hodně podobně jen s tím, že používám Google Music hned ze startu ještě za tu drobně zvýhodněnou cenu. Zvědavost u mě je zejméně na doporučování hudby a moderované rádia.

  • zgercik

    neprijatelne…..maji lidi za blbce

  • Yar!s

    Dobrý článek. Škoda jen, že opomenul službu Deezer, která mi, když zváží všechna pro a proti vychází jako uply vítěz mezi streamovacími službami!
     je v tomto pro mě překvapivě celkem velkým zklamáním.

  • Barberry.pha

    Platím si iTunes Match, tak bych už byl docela rád kdybych měl k dispozici iTunes Radio. Pokud už streamuji tak si vystačím s TuneIn.
    Ohledně te kvality přehrávání. Nebude mít Apple ten svůj formát, kdežto ostatní jsou MP3?

  • Xooo

    No nevím, no. To že bude AM streamovat s nižším datovým tokem bych asi neporovnával, protože AAC kodek je kapánek kvalitnější i při nižším datovém toku, než MP3. Rodinný tarif tuším také bude vycházet cenově nejvýhodněji (co do počtu členů), ale přece jen … o 100 Kč měsíčně dražší než Spotify je docela dost. Uvidíme co předvedou 🙂

  • Ladislav Adamíček

    Podle mě se to i za ten poplatek 10€ vyplatí pokud si to předplatim jednou za čas a své oblíbené si koupím na stálo. Ale samozřejmě by to mělo vetsi potenciál za Cca 4€. No asi se lidé budou sdružovat a platit rodinné předplatné což vyjde mnohem min nez ostatní služby.

  • Mike

    neuveritelny, jak si lidi stezujou, ze 240 za pristup k veskere hudbe 24/7 je moc… Nevim jak jsou tady ctenari stari, ale ja jsem byl a stale jsem zvykly platit za jedno album 300-500kc…

    • Mike

      Apple je drazsi nez ostatni a je jasne videt ze opravdu sazi na to ze je to build-in… Ale kouknete jak dlouho frcel Internet Explorer 6 jen proto, ze je integrovany 🙂

    • Libor

      No ale tezko to tech 24/7 bude nekdo pouzivat:-) to je spatny argument. Ja spis nechapu, proc rusaci to muzou mit za 3 usd a indove snad za dva. Jako za 2.99 eur by si to tady dal kazdy a ani by nemrknul. Cech u 9.99 uz bude vahat a hledat zpusob, jak to ojebat(jailbreak plus hack). Je to dan jen za to, ze jsme v unii. Cekal jsem ale, ze uzivatele iTunes Match to budou mit zdarma. U nas minimalne za to, ze nemame dosud itune radio. To bylo hlavni lakadlo, proc jsem si to tenkrat zaplatil a cekal jsem a cekal… Je videt, jak na nas apple kasle. Sluzbu vyzkousim a mozna i pak budu platit…ale jedno muzu slibit uz ted! Remcat na cenu budu porad!

      • Barberry.pha

        Já doufám, že alespoň to iTunes Rádio u nás pustí. Občas se mi iTunes Radio v Hudbě objevilo ale samozřejmě nešlo spustit.
        I tak jsem za iTunes Match rád a vyřešilo to problém s tím že nemusím řešit co doma stáhnu do iPhonu.
        Tak snad se toho Rádia dočkáme

  • Karel Giebisch

    Nedalo mi to a Apple Music jsem si nedávno aktivoval. Po pár týdnech jsem předplatné zrušil. Nabídka skladeb mě nezaujala, i orientace nic moc. Včera jsem si rozjel Spotifi a tato varianta se mi zamlouvá víc a víc.